128 milyar dolar

1 /
dumrul dumrul
salt bu gece doların attığı takla ile birlikte ve yine salt damatın bu dalaveresi sayesinde hepimizin cebinden 150 milyar tl çıkmış oldu. yani kundaktaki bebek dahil hepimizin cebinden kişi başı 1.807 tl buharlaştı bu gece.

hissettiniz mi? şöyle arka tarafa doğru "ince" bir sızı olması lazım. ama çomarlar zevk alıyor da olabilirler. çünkü insanın götünde de epey bir sinir ucu oluyormuş.
tenet x tenet x
mb nin açtığı ihaleler sonucu dolarları kim topladıysa onlardadır.

mb ihaleleri sonucu yurtiçi yerleşiklerin döviz mevduatı artmış mı azalmış mi ona bakmak gerekiyor. benim bildiğim gerek tüzel gerek vatandaşın döviz mevduat hesabı arttı.
dumrul dumrul
akp hazinedeki dolar stokunu eritme pahasına doların önüne geçici bir baraj örmeye çalıştı. bu baraj da tutmadı. dolar 10 kuruş arttığında kafadan diyanetin bir yıllık bütçesi kadar zarara uğruyoruz. dış borçların dönmesi meselesini de ekleyin. 2021'de ödeyeceğimiz dış borç faizi 4,8 milyar dolar. borcu döndürebildiğin sürece borçlanmada sıkıntı yok. tek tek bireyler için de öyle değil mi? krediyi döndürebildiğin sürece borçlanma senin azami konfor içinde yaşamanı sağlar ama kesinlikle tökezlemeyeceksin. tökezlediğinde tepetaklak gidersin.

ilk bakışta görünen bu. oysa ekonomiyi doğal seyrine bıraksalar doların fırlaması gibi bir sorunumuz zaten olmayacaktı. bir ülke bir adamın günlük duygusal dalgalanmalarıyla, kaprisleriyle, egemenlik şovlarıyla yönetilemez. bunu yaptığında olacak olan şey ekonominin şekilde görüldüğü gibi çökmesidir.

sen diyeceksin ki dış yatırımcı gelsin ama ben ona hukuki güvence vermem. ben herkesle papaz olabilirim ama onlar yine de bizim piyasamızda para gezdirsinler. yatırım yapsınlar. yerli yatırımcıya da dilediğim gibi çökerim. halkın içinde dolarla ilgili twit atanın bile kafasına vururum. vatandaşı enflasyondan ve işsizlikten koruyacak politikalarım yok ama vatandaş kendisine kazandırabilecek enstrümanları da kullanmasın. yastık altına altın koymasın, dolar koymasın. mevduata dokunmayacağım belli olduğu halde bu konuda dahi güvence vermekten uzak durayım. vatandaş bana durduk yerde güvensin. dur üstüne bir de paypal'ı filan da kaçırayım. ufak ufak takılıp euro - dolar kazanan vatandaş da aç kalsın. merkez bankası başkanını siyasi saiklerle atayayım. sonra kendi adamım olmasından öte bir vasfı olmayan birini görevden alıp diğerini atayayım, kimse de nedenini anlamasın. bu kurumlarda akp için kavgalar dönüp dursun. o damatın adamı öteki bilmem kimin...sana kim niye güvenecek böyle? para dediğin şey gariban vatandaş değil ki onu alıp kafana göre silivri'ye falan koyasın da durduğu yerde dursun. piyasaya kafana göre sürekli müdahale edersen para kaçar. çünkü kimse parasını yolda bulmadı. yatırımcının tek amacı kar etmektir. tayyip efendi iktidarını sürdürsün diye ona kıyak geçmek değildir.

lan nasıl fırlamasın dolar? bu meret piyasada rahatça dolaşabildiği zaman yerli para karşısında değeri tavana vurmaz. bunların dolar satmasının esprisi de o. ama rezervini de eritmeyeceksin. yani ekonomiden çok anlamaya gerek yok ki ben anlamam mesela. ama düz kütük değilsen, geri zekalı değilsen işin en temelindeki mantığı kolayca anlarsın.

hadi bunların bütün derdi günü kurtarmak ve insanların algılarını yönetmek. bunun için de bu boku yediler ama bu durumda da çıkar dersin ki biz böyle yaptık ama şöyle süper sonuçlar aldık. siz anlamıyonuz. yoksa çok kötü olacaktı falan filan... sonuçta yalan söylemeye de gayet alışıklar. ya da dersin ki biz bi plan yaptık ama yanılmışız. bizi gandırmışlar. ee biz bu muhabbete de alışığız. ülkeyi kaprisleriyle yöneten adamın kandırılması da kimseyi şaşırtmaz. akp tabanı bunları zaten yiyor. hatta adamın bu kadar kolay kandırılabiliyor olmasını olumlu bile buluyorlar. halk adamı dediğin çok uyanık olmamalı zaten değil mi?

oyunun kuralları oyunun ortasında değiştirilmez. bir şey üretirsin satarsın düzenli gelirin olur. o da piyasada para varsa olur. sen piyasada para varken bile üretimi ekonomisine geçme derdinde değilsin. her yere beton dök. gel götümüze de beton dök. ekonomi zaten saçma bir şekilde yönetilmeye çalışılıyorken bir de siyasi ortamı bombok ediyorsun. üstüne pandemi çıkıyor, onda da salgının ortasında diktatörün keyfine göre takılıyorsun. geriye yapabileceğin bir tek şey kalıyor o da asgari seviyede de olsa şeffaflık. son şey bu çünkü şeffaflık bedava. bedava lan... lan oğlum ben hakkında hiçbir veri alamadığım, tüm verilerin çarpıtıldığını dünya alemin bildiği bir yere niye yatırım yapayım? taşak mı geçiliyor? ben diyorum ki gel vatandaş gel, birlikte para kazanalım ama ne iş yapacağımı söylemiyorum. kaç param olduğunu söylemiyorum. sadece "hadi bana güven de şu paranı koy" deyip geçiyorum. tam çiftlik bank modeli.

ortada bahsedilen para 128 milyar dolar. cebindeki 20 lira değil. ama akp şeffaflığın kırıntısını bile göstermiyor. çünkü bu işin arkasında da salt bilgisizlik, beceriksizlik falan yok. bence alıştığımız üzere bayağı sağlam bir vurgun var. herhangi bir açıklama yapmak yerine bu soruyu soranlara hakaret davaları açmalarının, sopa sallamalarının arkasında da bu var. "siz kimsiniz, ben sattım çok da iyi yaptım, çok da güzel yaptım dese kim ne diyebilecek ki? en fazla kılışdar "kabul etmiyorum, böyle bişiy olabilir mi yaa" diyecek ve üç beş günde konu kapanacak.

işte sıkıntı burada. biz kötü yönetilmeye gayet alışığız ve buradan gerçek bir muhalefet üretilemiyor. ve akp buna rağmen bu konunun üstünü kapkalın bir örtü ile kapatma çabasında. olayın salt ekonomi bilmezlik ve beceriksizlik olduğunu düşünen var mı gerçekten?
anabacı vokke anabacı vokke
öncelikle apartmandan imza toplanıp kovulmamıza sebep olan "paralar millete gidiyor ohh teröristlere gitmiyor ohhh yeaaa" nidalarıyla ilgili konuşmak isterdim ama ne desem gg... ama şu kadarını söyleyim, keşke 128 milyar dolar terörelere gideydi de belki sizden kurtulurduk. hani onlar da şu damadın bu emepli süleymanın kaynının diye sizin gibi birbirine düşmezse tabi... 128 milyar dolar lan, delikanlıyı bozar. ondan sonra götüne vibratör sokmuşlar gibi... neyse kimi kastettiğimi siz anladınız, sayın halkım :) gayseri'de bir amca "bir kere girince gıprandıkça daha çok girermiş" dediydi. memleket olarak onu yaşıyoruz şu an...

öncelikle normal şartlar altında bu ölçekte bir paranın kurla oynamak için bir yere istiflenmesi normal. ama gelgelelim normal şartlarda değiliz. zaten normal şartlarda bu para öyle birden havaya da uçmaz. en azından nereye gittiği az çok belllidir...

ha bir de hep söylenegelen bir şey var, yabancı yatırımcı türjkiye gibi bir ülkeye niye gelsin diye... aksine tam da türkiye gibi bir ülkeye gelir. ama nasıl yatırımcı gelir? vurguncu gelir abi... doğrudur, bir volkswagen gelip türkiye'de fabrika açmaz. adamın koca fabrikasına bir khk ile kayyum atanıp atanmayacağı belli değil çünkü... onun yerine gider işçi ücretlerinin bir tık daha üste olduğu, üstüne üstlük ortadoğu pazarına daha uzak olan romanya'da açar. biz de elimiz böğrümüzde "almanya bizi gısganıyo yeğenim" diye kalırız böyle... ama soros gibi vurguncu yatırımcı için bulunmaz nimettir türkiye ve böyle bir yönetim. diğer bütün numaraları siktiredin, sadece kur dalgalanmalarında kur yüksekken tl'ye çevirip düşünce tekrar dövize geçseniz bile bir hafta içinde yüzde 30-40 kar etmeniz mümkündür. 1000 euronuz varsa 300 euro kazanırsınız ama bir milyar dolarınız varsa 300 milyon dolar eder bu... ama böyle bir ülkede de dolarla euroynan işi olmayan halk da luppo'ya talim eder işte. gene volswagen gelse bir istihdam oluşur, işçi ücretleri de biraz olumlu etkilenir yani...

işte bu "sakın gelmeyin almanya'da acımızdan geberiyoz nazi kamplarında sikiyolar bizi türkiye cennet cennet" tayfası var ya, hepsi bu vurguncu orospu çocuklarındandır işte... adamlar parasını yüksek faizden türk bankasına koyar. sonra euro arttıkça parayı tl'ye geçirir, düştükçe tekrar euro alır. böyle böyle arttırır o parayı. sonunda alman mühendisin biriktiremediği parayı biriktirir, almanya'da en alasından evini de alır. normalde alman emeklisi emekli olunca almanya'da kalmaz, yunanistan gibi bir tatil ülkesinde gider ev alır. çünkü almanya'da evler pahalıdır, ayrıca emekli maaşıyla hem kira verip hem yaşaması zordur. onun yerine hırvatistan, yunanistan gibi ülkelerde daha ucuza yaşamayı tercih eder. bu türkler emekli olduktan sonra bile dönmüyor. ev kira değil çünkü... şimdi anladınız mı niye "türkiye cennet cennet nankörlük ediyosunuz" dediklerini? adam aynı "faiz lobisi" gibi sikiyor çünkü. umrunda değil türkiye'deki adamın market kuyruğunda ancak lupo alabilmesi... hatta acımızdan gebermemizi keyifle izliyorlar.

yani öyle olunca kendi haline bıraksalar maksimum 5 lira olacak kuru arttırmak içn bu kadar gayretkeşliğe bir anlam verebiliyorum ben. gene bu durumda kime gitti bu para sorusu gayet meşru oluyor.
dumrul dumrul
ak kafalar bu paranın nereye gittiği konusunda bir uzlaşmaya varamamış gibi görünüyor.


recep'e göre salgınla mücadelede kullanılmış. tayyip'e göre hazinede ve merkez bankası kasalarında duruyor. erdoğan'a göre ise chp çalmış.

twitter.com


hamza dağ'a göre kasada:

twitter.com

nurettin canikli'ye göre: "128 milyar doların 36 milyar doları ile altın ithal edilmiştir ve bu altınlar cumhuriyet altını, bilezik ve benzeri yatırım aracı olarak türk halkının evindedir. 75 milyar doları türkiye'deki bankalarda gerçek ve tüzel kişilerin hesaplarında durmaktadır."

twitter.com

sokaktaki sıradan ak kafaya göre türkiye'nin 128 milyar doları zaten hiç olmamıştı.

twitter.com

bu kez sindirebileceklerinden çok fazlasını bir seferde yedikleri için kıvranıp duruyorlar. her birinin ayrı telden çalma nedeni de bu.
o c o c
akp'nin yedigi hurmalardan sadece biri. rakamlar bir noktadan sonra anlam ifade etmiyor. 100 milyar dolar, 200 milyar dolar, 500 milyar dolar. sahsen benim icin hepsi ayni. ama cok ufak bir kiyaslama yapmak gerekirse, dunyanin en zengin adami denilen jeff bezos'un realize edilmemis serveti 200 milyar dolar. bunun yuzde 99'u da hisse senetlerinde. yani yarin obur gun butun hisselerini satip nakte cevirmeye calissa belki 128 milyar eder.

apple'in (dunyanin en buyuk 1 veya 2. sirketi duruma gore) 2020'de arastirma gelistirmeye harcadigi para 18.8 milyar dolar.

tesla'nin, dunyayi degistirecegi soylenen araba markasinin, 1.5 milyar dolar. 2018'deki tum harcamalari 22.5 milyar dolar.

uzaya roket firlatan spacex'in bir firlatmasindaki maaliyet 60-150 milyon dolar arasi. butun sirketin ederi 36 milyar dolar.

dunyanin en buyuk ilac firmalarindan, covid asisini da ilk piyasaya suren pfizer'in arastirma+gunluk harcamalari toplami 20 milyar dolar yillik.

dunyada 128 milyar dolari, otobus soforunun keyfine gore ic eden, en iyi ihtimalle kotu bir politikayla batiran baska bir ulke yok. hem is kurma, hem akademi alanlarinda bilgi sahibi sayilirim. bu parayla, eger dogru adamlarla calisirsaniz, ve devletin de destegini alirsaniz, kuramayacaginiz is yok. uc bes tane hirsiz muteahhite yedirmek yerine gercekten uzun vadeli is yapmak isterseniz, yapamayacaginiz cok az is var.

bu para bitti gitti ve gecmis olsun ama, boyle boyle 20 yilda gercekten dunyada super guc olabilecek hamleler atabilecekken, simdi copten yemek yiyecek duruma geldik. bunlar cidden cok buyuk hayaller degil. bakarsaniz almanya, guney kore, abd gibi bircok ulkede gercek gelir yillar icinde artti (bazilarinda tabi bu dagilim cok kotu orasi ayri). ve bu insanlar ortalama bir turk vatandasindan kat kat daha iyi yasiyor.

son iki gundur sokak roportaji izliyorum, bir taraf kesinlikle ikna edilemez durumda. adama 128 milyar diyorsun, bu yollar hastaneler nasil yapildi diyor. nasil geciniyorsun diyorsun, sukredeceksiniz diyor. hicbir sekilde ikna olmayacak o adam. ikna icin degil ama, gercekten yazik- 128 milyar dolar.. turkiye'yi 10 yil ileriye tasiyabilecek hamleler yapilabilirdi bu paranin onda birine. ama olmadi. bir daha da boyle sans 30 yil daha gecmez, para musluklari yavas yavas kapaniyor. gecmis olsun.
bu sefer kesin bu sefer kesin
twitter'da "128 milyar dolar nerede?" sorusu ile konuşulan paramız*.
ama tutar o kadar büyük ki millet algılayamıyor ve "128 milyar dolar nerede?"den daha popüler olan başlık "128 milyon dolar nerede?", ruhumuz da fakir.
nihaven nihaven
1-)128 milyar nekadar büyük para biliyormusunuz 128 milyar doları 20 milyonluk istanbul nüfusuna paylastirirsaniz kişi başına 812 bin tl düşer

2-)kaynak ekşi sözlük entrynin bire bir aynısını bulamadigim icin matematiksel ispatıyla birlikte veremedim bu bilgi eksikliği icin kusuruma bakmayın
melankolik psikopat melankolik psikopat
sahi nerede ulan bu para. cb. bir hazinede diyor, bir pandemide harcadık diyor. banknotlar halinde düşünsek kamyonlarca para yani bu. kuş olup uçmadı ya. bide sorulduğunda hiç yüzleri kızarmıyor. pişkin pişkin cevap veriyorlar. yoksa bir beyin cimnastiğine mi yine kurban verdik acaba ?

hala bunlara oy verenlere artık diyecek birşey bulamıyorum.
1 /